Nauka czytania ze zrozumieniem

Są takie umiejętności, których zdobycie nie tyko pozwala zdobywać dobre oceny w szkole, ale przede wszystkim ułatwia dorosłe życie. Do takich umiejętności należy rozumienie czytanego czy zasłyszanego tekstu. Bez tego dziecko nie zrozumie treści zadania na sprawdzianie czy egzaminie. A dorosły człowiek, który nie opanowały tej umiejętności może np. podpisać niekorzystną dla siebie umowę, z której bardzo trudno będzie się mu wyplątać. Dlatego dziecko powinno nie tylko nauczyć się czytać, ale przede wszystkim rozumieć czytany tekst.

Co to znaczy rozumieć tekst

Rozumienie czytanego tekstu to nie tylko dostrzegani relacji między literami i sylabami, które tworzą poszczególne słowa. Czytanie ze zrozumieniem to o wiele bardziej skomplikowane zajęcie za które odpowiada lewa półkula mózgu. Aby było możliwe jednocześnie trzeba korzystać z takich umiejętności jak przetwarzanie i porządkowanie informacji, rozumienie reguł, czy dostrzegania relacji między elementami. Nauka takiego czytania to proces trudny, wymagający czasu i wysiłku.

Jak nauczyć dziecko rozumienia tekstu

Naukę czytania ze zrozumieniem powinno rozpocząć się już od najmłodszych lat. Wbrew pozorom, takiej nauki nie zaczyna się w momencie gdy dziecko nauczy się samodzielnie czytać. Taka nauka powinna już mieć miejsce, w przypadku tekstów i opowieści, które czytają dziecku rodzice, jako element rozwijania zwykłych umiejętności językowych.

Pierwszym etapem powinno być nauczenie dziecka rozumienia poszczególnych słów, a następnie prostych zdań. Warto wybierać teksty bardzo rzeczywiste, tak by dziecko mogło je np. przedstawić w formie scenki na zabawkach. Dobrze jest też, gdy tekst wzbogacony jest o zdjęcia, rysunki czy proste schematy.

Kolejnym etapem może być zadawanie dziecku pytań do tekstu, na początku w formie prawda/fałsz, prośby o wskazanie właściwego elementu obrazka, czy narysowanie odpowiedzi na zadane pytanie.

Gdy dziecko radzi sobie ze wskazywaniem odpowiedzi na ilustracjach i nabywa coraz większych umiejętności językowych można podsuwać mu coraz trudniejsze zadania i polecenia do przeczytanego tekstu. Do nauki można też włączyć dialogi, w których dziecko może np. uzupełniać wypowiedzi czy budować pytania.

To właśnie tego typu niepozorna praca wykonana z dzieckiem na początku jego edukacji, w przyszłości, skutkuje dobrymi umiejętnościami czytania tekstu ze zrozumieniem.

Dodaj komentarz